MIN BLOGG
MARS 2026
Sidan uppdaterad
20.45
31 MARS 2026

Vår hund 'Sorry' från Pilkkasaivo, som liten valp då.
MARS 2026
MAALISKUU
E-BOK, Svenska, 2022-11-15 71 - 85 kr BOKUS, BOKON, STORYTEL, BOKBEAT..
Tidigare månaders bloggar hittar du under fliken ARKIVET här ovan.


norrmix.nu

Pajalaugglan
Malmen Pajala
Vårvinterns bländande
vita vidder stå ännu
obesudlade av diverse
åkdon med fridstörande
brummel med förpestande
avgaser..





Nina passade på att fotografera den snötäckta vita vilda naturen
i Muodoslompolo/området.
Mars -2026
MARS
Maaliskuu
2026


Jessicas dikter..
jag ser hur ondskan greppar tag,
hur ont vill kuva gott
jag hör mitt hjärtas orosslag
när stort vill skada smått
när händer tvingas släppa tag
och hjärtan slits isär
när ingen vet hans nästa drag
och vad det innebär
när tårar fälls och pojken får
ett vapen i sin hand
när mor och barn i natten går
på flykt mot okänt land
det är så lätt att hata då
bli kall av upprördhet
det är så lätt att förebrå
bli fast i bitterhet
så hjälp mig få mitt hopp att gro
om världens ädelmod
och hjälp mig finna tröst och tro
att segraren är god
JessicaMarieOlsson2022
Bild: Pixabay.com
Jessicas dikter.. ·
allt är inte sockersött,
fjäderlätt, rosenrött
allt går inte som en dans
idyllen brister någonstans
allt är inte mys och pys
gulle-dig och fredagsmys
allt går inte som på räls
nog händer det att tårar fälls
bråk och tjafs och hårda steg
en blick så vass, en mun som teg
allt har inte sagoslut
ibland så längtar hjärtat ut
tjat och gnäll och ekorrhjul
stök och bök och vardagsstrul
egentid som aldrig finns
förälskelse man bara minns
nej allt är inte rosenrött,
fjäderlätt, sockersött
allt har inte guld i mund
jag älskar inte varje stund
men glimtar finns av lyckorus
ömhetsblick och glitterljus
trygghetslugn och vardagsro
det ljuset ger mig kärlekstro.
©JessicaMarieOlsson2012
ur diktsamlingen "När tusen tankar far",
Viberg förlag
(Klicka också på lilla bilden)
(Klicka på bilderna)

Harry Belafonte - Island in the Sun'

Mina fina..


Konfirmation i Norska sjömanskyrkan
i Stockholm.
Det är inte bara Charlotte Kalla och Zlatan som står som staty medan de lever, för denna bild föreställer mig som levande staty vid Kengisforsens enorma vårvågor! :/
Foto: Elisabeth Pemer
I mammas trygga famn,

Foto: Martin Soutukorva

Foto: Någon av bröderna Soutukorva

20 år och livet tycktes vara på topp, men i själva verket hade det bara börjat,
Foto/färg; selfie på den tiden ;)


Tuff 20-åring.

Avtackar G Lind 1985

Vuollerim 1969

Narvik 1967

I Husqvarna 1968



'Livet är det som pågår
medan vi sysslar med annat!'
Lennart Hagerfors

Tullfotografering -
8 maj 1976 kl. 08.00
Haparanda Tullkammare

Mina små.. då.

10.00 / -7, idag i Pajala
"Mars mars mars....
Och plötsligt var vi inne i vårmånaden mars! ...
..och en snabb ommöblering här på bloggen och givetvis 'bladbyte' i vägg-almanackan.. i köket ;/
Nyheterna mal på i radion och stora saker har hänt i världen, främst i Iran just nu. Deras andlige ledare Khomenei har eliminerats av amerikanska anfallet mot landet. Man undrar vad detta medför i det 'kokande' området.
Annars.. är vädret denna morgon soligt och vårligt med -7 här i Pajala, enligt SMHI.
- Ha en bra söndag!
*Ilman minua** Jampp
Pixabay


1

MARS 2026 V10 MÅNDAG 1448
2

10.00 / -12 i Pajala
Sovit som en stock! ..känns det som. Inga häftiga drömmar heller ;)
Måndagmorgon med hyfsat många minus-grader ute.
Lyssnar på vad 'svenska folket' har på hjärtat, och det är mycket.
Jag borde städa lite och ordna till inför ett fint besök snart :)
- Ha en bra dag! 20.30 / Godnatt!
3
MARS 2026 TISDAG 1449
12.30 / -9 i Pajala, snöväder
Vilket snöoväder! ..
Var tidigt på benen idag, vid sju-tiden. Hade några ärenden på byn, tankade bilen exempelvis, bensinpriset hade gått upp lite men var överkomligt ännu.
Annars.. rörigt i Mellanöstern och mr. Trump är nog stolt över sig själv, ja stoltare än någonsin.
Hoppsa Iran hittar rätt väg' efter allt elände som folket fått utstå där.
- Ha en bra tisdag!
**Min dotter Nina kom idag.
MARS 2026 ONSDAG 1450
4
10.00 / -5 i Pajala
Mildare väder! Härligt!
Efter morgonbestyren åkte vi, Nina och jag, via finska sidan upp till Muodos..
längs finska E:8an till Muonio och sedan tillbaka till svenska sidan, Muodoslompolo.
MARS 2026 TORSDAG 1451
5
11.30 / -10 i Muodoslompolo
Kallt i natt och strålande väder nu. Några ska ut och åka skidor på de kritvita vidderna.
Riktigt gammeldags marsväder med kalla nätter och soliga dagar
Dagen efter...
Vi var en vända till finska Muonio och till nygamla butikerna S-market och senaste K-market. Välordnade butiker och gott om plats. Köpte lakritz i olika former ;)
MARS 2026 FREDAG 1452
6
11.30 / -2 i Muodoslompolo
Mildare väder, ja milt! ..lite grått ute fåglarna har bråttomt.
Hoppas att snömassorna sitter kvar i träden.
Dagen efter..
Mycket snö överallt.. och vägarna är som vita diken med höga vallar efter plogningar.
Hälsade på vid Kyrkvägen och sedan till kusinerna vid älven som dock var vintrig och vit.
Påskgäster i stugorna, men bakom så tjocka snömassor så jag iddes inte blöta ner skorna.
Kvällen lugn framför teven och Carina Bergqvists bra program med gäster som KAJ och andra.
MARS 2026 LÖRDAG 1453
7
11.30 / -4 i Muodoslompolo
Strålande marsdag.. med intensiv sol och vita bländande vidder, än så länge inte 'sönderkörda' med snöskotrar och andra som lämnar spår efter sig.
Körde med bil en runda i byn och kunde konstatera lugnet i byn.
Dagen efter...
Faktiskt.. satt vi på kvällen och såg slut-tävlingen i svenska uttagningen till huvud
-tävlingen i maj.
MARS 2026 SÖNDAG 1454
8
12.30 i Pajala
Nina fortsatte kl. 12.. med Luleåbussen och vidare söderut med flyg. Vi åkte från Muodos.. vid 9-tiden. Väglaget lite 'isigt' men annars soligt och fint.
Dagarna borta 'rann' iväg ganska fort..
22.20 i Pajala
Och så var jag hemma och nyss var dottern hemma hos sig, fast längre bort i landet.
/ Godnatt!
MARS 2026 V11 MÅNDAG 1455
9
09.00 / -5 i Pajala
Sovit ut' efter fem.. dagars utflykt norrut!
..trots större ansträngningar eller längre utflykter - de yngre åkte skidor dagligen.
Morgonens nyheter ger inga större för-hoppningar om fredligare tider framöver. Iran har utsett en ny ledare, son till den mördade ayatollan som utmärktes av omänsklig brutalitet mot sitt folk.
- Men trots allt, ha en bra början på veckan!
MARS 2026 TISDAG 1456
10
09.30 / -7 i Pajala
God morgon igen! ..det blir nästan lite tjatigt att önska 'God morgon' när dom dyker upp lika snabbt som länkarna i en lång kedja :/)
Emmy Rasper håller i denna veckas prog-ram 'Ring P1', och hon är 'rapp i käften' får man säga, ursäkta uttrycket, men hon är bra ;I
Nu fyller jag på min brunärgade välan-vända kaffekopp och hoppas att den ska ge sparken i baken så att 'energikranen' öppnas till en behaglig nivå :/
- Ha en bra tisdag!
MARS 2026 ONSDAG 1457
11
09.30 / -6 i Pajala
Har bensinpriset gått upp? ..diskuteras just i radions P1 mellan Amanda Lind Mp och Jimmy Åkesson Sd. Den ena verkar ha fötterna på marken, medan den andra svävar i det blå. ;/
Bensinpriset idag; 16,99 kr, enligt Google.
Hoppas människorna finner klokheten och slutar kriga. Dagens bristvara i denna tid, verkar det som..
- Ha en bra dag!
MARS 2026 TORSDAG 1458
12
09.15 / +-0 i Pajala
Tydligen töväder! ..om mätaren visar ärligt. Tjahh..
..'lökpriset ökar', säger radion och det är väl ingen större katastrof, det vill säga; om man inte är en överdriven lökälskare :)
Men vädret i stort går äntligen åt rätt håll och kampen mellan 'kung Bore' och Solen lär vara så gott som avgjord ;/
I övrigt.. kan jag inte komma på något vettigt att sätta mina morgontankar på pränt, utan..
..fyller på min ringrostiga kopp med ångande aromer och urkraft ;I
MARS 2026 FREDAG 1459
13
13
10.00 / +1 i Pajala
Fredag och trettonde dagen! Hujja, sade man förr om åren ;/ Det kunde vara en dålig kombination, sade man.
Annars.. hört droppandet från taket nu på morgonen och det betyder ju töväder och blöta vägar.
Första koppen börjar verka lite försiktigt och jag känner mig piggare, inbillar jag mig och prisar kaffet :/
Och jag förbannar dessa nya mobiltele- foner när jag inte hittar sk. 'fabriksåter- ställningen', verkar vara omöjligt. Shit! ;(
Men trots det..
- Ha en bra fredag, trots 13:e fredag ;I
MARS 2026 LÖRDAG 1460
14
09.30 / -5 i Pajala, blött.
Jag blir inte klok.. på svenskarna! ..när vi samtidigt starkt kan fördöma och app-lådera, hylla, det självklara. Hur vi samtidigt lismar för ondskan och god-heten i samma andetag?
(undrar om 'lismar' öht. är ett ord): ..men ni förstår säkert.
Men men.. nu ska jag inte fördjupa mig dessmer på morgonens nyheter, utan funderar om alla vi människor bär på en ond och en god sida i oss.
Det gör vi nog, det ser vi varje dag, om inte i verkligheten utan bevisligen via våra dagliga nyhetssändningar; Världen är både ond och god - samtidigt!!
Ondskan ruvar och väntar på sitt tillfälle djupt inne i godhetens skal? Vi har sett dig!
- Nåjah'...

MARS 2026 SÖNDAG 1447

.jpg?etag=%22199f9-659be351%22&sourceContentType=image%2Fjpeg&ignoreAspectRatio&resize=248%2B330&extract=38%2B0%2B209%2B330&quality=85)


En man gick in i en affär och frågade:
- Har ni åskledare?
- Nej, men vi har blixtlås.
'Galenskaparna
"Livets lyse side"
Finn Kalvik
Klicka på bilden'
"Hitmix
Andrea Berg
(Klicka bilden)
(Klicka bilden)
'When the Sun says Goodbye to the Mountains'


-004.jpg?etag=%2224cf8-681367d5%22&sourceContentType=image%2Fjpeg&ignoreAspectRatio&resize=300%2B173&extract=0%2B0%2B300%2B173&quality=85)

Cajsa-Stina Åkerström
hos Malou. Klicka här!




Rita och Kåre

MARS 2026 SÖNDAG 1461
15
10.00 / +-0 i Pajala
Hemskt! ..har som vanligt lyssnat med högeröra på 'politikerpanelen' i P1;ans morgonprogram.
"Panelen återkommer varje söndag i slutet av den första timmen och består av tre olika politiska redaktörer/skribenter som svarar på veckans inrikespolitiska .." Google.
Allt, precis allt.. är dåligt och förkastligt som 'motståndarsidan gör och gjort, men skulle dom själva ha så mycket makt.. så lite som de har (som min far brukade säga; "Skulle jag ha så mycket makt.. så lite som jag har, så skulle jag göra si och så".
Jag frågar mig helt enkelt; Ska man överlåta ena örat till att lyssna på tomma bubblor som flyger ur deras munnar?
En debatt är annorlunda och mer intressant när åsikter bollas mot varandra som i en häftig boxningsmatch!
I radion görs antagligen urvalet av deltagarna med mer eller mindre 'färgade' strategier?
Och som jag sagt några gånger tidigare; 'Jag är fri från partipolitikens bojor och ser bara till tidens behov av politisk handling än enbart till känslornas svallvågor (hm, heter det så?) (Nu elvanyheterna i radions P1):
- Ha en bra vilodag!
MARS 2026 V12 MÅNDAG 1462
16
09.30 / -2 i Pajala
En god måndagsmorgon! ..en avsats och en ny början på tidsperspektivet och vår hantering av 'tiden' så att den blir mer hanterlig för oss.
Annars.. är det bara årstidernas indelning och månens 'schema' som är utom människans kontroll :/
Ok, nu svävade mina tankar nästan till okontrollerbara. Kan det ha varit 'Ring P1' som rörde om i den nyvakna gamla hjärnan som dock ännu fungerar som en gammal traktor, Fordson Major, fotogenmotor som spottade och sprättade innan den blev varm ;/
"För att vi VILL TA ANSVAR för Sverige!"
Dom flesta svenskar vet vem som helt nyligen sade så.
Vad man än tycker om Liberalerna så har deras ledare Simona Mohamsson styr på sin tunga! ;)
- Ha en bra början på nya veckan!

MARS 2026 TISDAG 1463
17
11.00 / +-0 i Pajala
Fikat med grannen! ..som är mitt i flyttningsbestyren.
En grå tisdag och temperaturen på nollstrecket. Bra!
I övrigt... kämpar med nya telefonen, och nu var den helt obrukbar pga. någonting. Hoppas få igång den under dagen.
- Ha en bra tisdag! 21.50 / Godnatt!
18
MARS 2026 ONSDAG 1464
10.00 / +1 i Pajala
Mitt i veckan, i årets 12:e vecka!
Nicke Nordmark från Luleå leder ett program i P1 som handlar om 'namn' hur de förändras med tiderna. För det gör dom juh'.
Nu är det något konstigt med mitt hemsideprogram eller grus hos 'internetleverantören'?
Men..
- Ha en bra onsdag!
=====

Lyssnade av en slump när 'våran Greta' agiterade för en folkmassa troligen i huvudstaden.
Hon låter hemsk och krigisk mot sitt eget land, som en 'hamaskrigare' med halsduken varvad runt halsen. Kallar vår av svenska folket demokratiskt valda regering för 'fascistregering'.
Var går gränsen för henne? ..och hon själv också lever farligt med hennes val av sida, tycker jag.
Kanske hon inte själv inser riskerna med det hon utsätter sig själv med att vara en så aggressiv agitator för en stor och 'kokande' rörelse. ;/
Eller.. hon förstår nog inte själv i ruset bland anhängarna den risk hon utsätter sig själv för. Det är bara att vidga blicken längre ut i världen och inte bara berusas av hennes tämligen lilla tjoande skara på något torg i huvudstaden!
19
MARS 2026 TORSDAG 1465
15.00 i Pajala
Strul med internet på fm! ..därför ingen uppdatering av bl.a. min hemsida.
Det blev också idag en promenad runt kärnan av byn i detta strålande soliga vädret med flera plusgrader. Stuprören dånar både natt och dag när snön 'tok-smälter' på det stora taket.
I väntan på eftermiddagskaffet har jag lyssnat på Riksdagens frågestund och tänkt för mig själv; 'Att dom orkar' ;/
Har också kämpat med att installera min nya Hp-skrivare till datorn, och det var en liten utmaning förstås - ju äldre man blir, ska jag kanske tillägga ;)
Nu.. blir det 15.00 kaffe... mmm
- Ha en bra eftermiddag!
20
MARS 2026 FREDAG 1468
15.00 / plusgrder i Pajala
..och stuprännorna spelar deras monotona spel.
Haft lite pyssel' för mig så att jag glömde nästan bort.. bloggen ;/
Vi hörs..
Grattiskram, Sunniva
- Ha en bra dag! ..på bemärkelsedagen!

Ibland får jag ta ett snack.. med mig själv!
Här på en platt sten på hemstranden med den
brusande forsen och det stora berget i bakgrunden. Vad som blev diskuterat förblir en bubbla med hemligheter.

Kiruna kyrka flyttas. 1912 -2025 Bild: Svt.

MUODOSLOMPOLO
'Den seglivade byn'


21
MARS
LÖRDAG 1469
09.45 / +5 i Pajala
Det blev en sen fredagskväll igen!
Svt håller ju på att 'kamikaza' sig själv och sänder billigt skräp även på fredagskvällarna när folk väntar sig att bli 'underhållna.
Så jag stänger av 'burken' innan den ens hunnit bli varm. Tar istället plattan och söker sådant som är intressant och 'pirrande'.
Tidigare kollade jag på alla morden som begåtts i Finland sedan 1800-talet. Nu har jag tagit itu med dödsdömda mördare i USA. Först får dom sitta över 20 år i fängelsebunkrar innan de avlivas med gift eller el.
Den för oss kända Piers Morgan intervjuar dom > dömda i fängelset. De dömdas gärningar är obegripliga för normala människor ;I
Klockan hann igen bli halv ett på natten och vaknade halv tio !! zzz
I övrigt.. verkar det bli ytterligare en fin och solig dag med 'dånande' stuprör från snösmältningen på taken.
20.30 / Godnatt!
- Ha en bra dag!
22
MARS SÖNDAG 1470
10.15 / +4 i Pajala
Hmm.. 'God morgon i P1'!
Förre folkpartisten Birgitta Olsson har hittat hem i dubbelbemärkelse nu när hon tar centerpartiet med storm ;/
Hon imponerar inte på mig när jag lyssnade på hennes 'introduktionstal' för centerpartiet - hela talet handlade om henne själv och hur hon har bott i New York och träffat världens alla stora!! Politiken hamnade i skuggan av hennes stora ego. Centerledaren Hatt stod bredvid tyst med öppen mun. Hoppas att hon inte hamnar helt i skuggan av den 'förträfflige'.
Annars... vet jag inte så mycket ännu denna påbörjade söndag, förutom att jag ska lyssna på vad finnarna har på hjärtat när de ringer till deras radioprogram 11.10 o.fr. 'Kansan radio'.
- Ha en bra söndag!
23
MARS 2026 V13 MÅNDAG 1471

09.30 / +1 i Pajala
Det blåser hårt i norr! ..som det var lovat.
Ingjutit en kopp kaffe och lyssnar nu på 'Ring P1'.
(Blev osäker på hur man stavar till ordet 'ingjuta')
Annars.. har mr. Trump varit till sitt palats i söder över helgen och kläckt nya påhitt. Hans 'budskap' växlar som vindarna, konsanaan..
På söndag är det dags att skruva på våra klockor en timme framåt. En man är upprörd över svamlet och dyngan som han kallar den hatade timmen för.
- Ha en bra måndag!
24
MARS 2026 TISDAG 1472

Cajsa-Stina Åkerström
hos Malou. Klicka här!
___
__
_
Dagens vits:
En kvinna sätter sig på parkbänken bredvid en äldre man;
Kvinnan frågar mannen: 'Vem tycker du är starkare, mannen eller kvinnan?
Mannen tittar på henne och svarar som en självklarhet:
- 'Kvinnan så klart! ..för det krävs sex man att bära kvinnan till graven, medan..
det räcker med en kvinna att få mannen i graven.'
*Torrgråta = gråta inombords.

09.00 / -6 i Pajala
Godmorgon igen!
Ytterligare en lugn morgon i Pajala, bara fläkten som ger ifrån sig ett surt surr, men annars.. en tyst morgon - förutom radion bredvid på bordet som inte kan hålla sig tyst vid den här tiden på dagen medan 'koppen' ångar på bordet bredvid ;/
Kallast i natt i Rensjön med -12 grader.
Den positiva nyheten är att havsörnen har tagits bort från 'rödlistan' - tydligen inte längre hotad att helt utplånas.
20.15 / Godnatt!
- Ha en bra tisdag!
25
MARS 2026 ONSDAG 1473

09.00 / +1 i Pajala
Tjahh', morgonens nyheter.. pratar om ryska drönare över Estland och Lettland, också om hitkomna utländska läkares bristfälliga utbildningar vilket ju inte låter så trevligt för oss.
Jag säger bara; 'Det var bättre förr, men ändå inte...
och skägget växer i samma takt oavsett..
Fyller på min kopp..
26
MARS 2026 TORSDAG 1474
11.00 / +4 i Pajala
Färdigfikat med grannen! ..och bytt de senaste 'kuulumiset'.
Dagen är grå och stuprören från taket spelar sitt monotona 'spel'. det vill säga att snön smälter för fullt. Blir det en tidig vår nu, kan man lugnt fråga sig?
Snart har vi första april, dagen då vi sanktionsfritt får tala osanning och ljuga, den enda dagen på året då det är fritt fram 'köra på..' ;)
Och imorgon är det igen fredag, tänk vilken fart det är på 'tiden' nu !!



27
MARS 2026
FREDAG 1475
09.45 / +3 i Pajala
Solen skiner i Pajala! ..och snön fortsätter att smälta. Det här är inte riktigt normalt om jag jämför med alla vårar som jag varit med om. Aprilmånad har ju alltid varit en riktig vårvintermånad med snö och vita vidder för friluftsliv. Nu får vi se hur april blir i år.
Men men.. nu är det fredag och.. som förhoppningsvis kittlar många sinnen..
28
MARS
LÖRDAG 1476
09.30 / -1 i Pajala
'Tack snälla.. Tack snälla.. Tack snälla..!'
Som ni förstår så har jag lyssnat på Sveriges radios nyhetsprogram. Det låter lite fjantigt med dessa kvinnliga reportrar som alltid ska pula in dessa onödiga och ihåliga ord. Som tur är, så håller sig de manliga journalisterna till mer seriös nyhetsuppläsning, medan kvinnliga biter sig själva i svansen ;/
Nu när jag äntligen också fått in finska teven, tack vare Tobias, utöver finska radioprogram, där minsann är reportrarna sakliga och artiga utan att behöva fjanta sig med oseriösa floskler ;/
Hmm, varför i all världen störs jag av de tomma orden!! Tilde de Paula var värst ;II
Nu är klockan tio, säger radion.
Grannen ringde nyss:
Hon kom inte in
i sin lägenhet för
det gick inte att
låsa upp
utifrån.
Det händer
ibland även hos
mig, men jag
brukar fixa det.
Nu gick det
snabbt att låsa
upp hennes dörr och jag fick så mycket beröm igen så att.. denna soliga men kalla måndag är räddad för mig.. och för grannen ;)


29
MARS SÖNDAG 1477

11.00 / +2 i Pajala
Plötsligt gör klockan ett skutt framåt!
Innan jag fattade att Tiden hoppat fram en timme på natten - vilket påhitt av de
'kloka'. Åtminstone Finland försöker igen få ändring på eländet så att vi får samma tid året o, som sig bör vara!
Solen skiner i Pajala!
Lyssnar på 'Kansan radio' som jag brukar göra på söndagar och lyssnar på vad finnarna har på hjärtat.
30
MARS 2026 v14 MÅNDAG 1478



31
MARS TISDAG 1479
10.30 / +4 i Pajala
Nu kaffe med grannen!
16.10 / +4 i Pajala
Sedan blev det flera koppar.. med flera gäster.
Solen.. kom också fram och det gråa fick flytta österut möjligtvis.
Återigen försökte jag lämna grejer till Återvinningen, men möttes av en stängd grind som tidigare dagar. Trots att den borde haft öppet till 15.00 enligt deras hemsida.!!?
08.45
Och när vi vänder på bladet såh'.. är vi inne i aprilmånad!
/Godnatt!
09.10 / -2 i Pajala
Påsken nalkas med Långfredag.. på fredag!
Dessutom börjar marsmånad snart vara körd. Kul när våren knackar på ;)
Annars.. går det bra med den 'nya tiden', trots att den så här i början försöker 'springa ifrån' oss.
En ny dag, en ny vecka sveper med oss..
27
FEBRUARI 2026 V9 FREDAG 1445

09.00 / -6 i Pajala
Och så var det fredag igen! Låt oss ta vara på den...
Nu sägs det vara krig mellan Pakistan och Afganistan med början inatt. Ja, tänk så lätt det är att starta krig för dem som själva sitter bunkrade i samma lyx och flärd.
Nu är batterifabriken Northvolt i amerikanarnas händer, meddelar radion. Hurraa! ..för eländet.
Svt1.. visade ikväll den nya filmen "Rörelser" som helt nyligen har släppts.
En stark berättelse om den så kallade 'Korpelarörelsen' som 'härjade' här i Tornedalen på 1930-talet.
Min far, som var ung då, berättade om
hur nyfikna ungdomar 'spanade' utanför deras mötesplatser med fördragna fönster.
En bra och stark film, som ett klipp ur vår lokala historia.
28
FEBRUARI 2026 LÖRDAG 1446:
09.00 / -7 i Pajala
Mildare väder.. och fortsatt 'rörigt' i världen. USA och Israel har anfallit Iran nu på morgonen. Många iranier jublar över anfallet mot 'mullorna' som tidigare dödat många av sina egna när de demonstrerat.
Vi får se hur denna insats utvecklas eller avtar.
Världen har blivit obegriplig..
Dessutom är det exakt 40 år sedan Sveriges statsminister Olof Palme mördades på 'öppen gata' klockan 23.22 i korsningen Sveavägen - Tunnelgatan i Stockholm.
Förövaren går fortfarande fri! (död ?)
Jag har faktiskt intresserat mig och läst de flesta böckerna och följt med de sk. privatspanarna och annat om Palmemordet, men det är ett svårt fall, trots ett antal starkt misstänkta 'kandidater'.
Men hur som helst..
- Ha en trevlig lördag! 20.00 / Godnatt!

















Min dotter i Ungern Budapest juli 2025
.jpg?etag=%226d706-683c74ed%22&sourceContentType=image%2Fjpeg&ignoreAspectRatio&resize=533%2B370&extract=0%2B0%2B533%2B362&quality=85)
Opel Astra Sport 125 hk




Är de typiska sk. 'Per-Albin hus?
Kalla inte mördare.. för barn!
Barn mördar inte!
Brutalt/överlagt mord borde alltid ge fängelse i minst 20 år!
Offret har berövats hela sin framtid.
OBS! Ni som tittar på Bloggen i mobiltelefonen kanske inte får samma ordnade bild som i en vanlig dator, tyvärr! Hemsidan görs i en vanlig dator.

Sveriges Radio fyller 100 år
i år 2025! Hurraa!
Men.. vem kan man lita på??
Kan man lita på en professor som verkar veta vad han talar om!
Eller.. ska vi istället lita på Greta och hennes 'svans' med högljudda virrpannor med politiska intressen?
Det är viktigt att folket får ta del av båda sidornas syn på klimatfrågorna! De skatte-finansierade medierna måste lära sig att rapportera så neutralt som möjligt. Det gör dom inte idag! De har inte mandat av folket att avgöra i deras ställe!
Välj själv, men mycket intressant att lyssna på professorn. Lyssna; klicka på bilden.

Vilken låt, fast jag inte förstår ett ord ;( Jo förresten:'Nada, nada..'

Grattis på födelsedagen!



Jag ser på facebook att många har inspirets att börja rita och måla tack vare Lars Lerins fantastiska målerier. Förundrats över hur fort 'amatörerna' blir bättre och bättre i både teknik och ögats tillfredsställelse.






"Vanhuus alkaa
kun uteliaisuus loppuu"
"Ålderdomen börjar
när nyfikenheten sinar"



.jpg?etag=%2237196-66b38c23%22&sourceContentType=image%2Fjpeg&ignoreAspectRatio&resize=296%2B200&extract=0%2B0%2B296%2B200&quality=85)
§§
*Land ska med lag byggas -
inte av diverse aktivister!



Teckningar: Allan Fjällblad

.jpg?etag=%225d51e-66bf7ff6%22&sourceContentType=image%2Fjpeg&ignoreAspectRatio&resize=262%2B349&extract=0%2B0%2B262%2B349&quality=85)



Sicken fin halvnorska pige firar i Oslo! Elis kollar på..
Kungligheterna vinkar åt folket. Mette. Haakon, Harald.


17:e mai i Oslo!


-001.jpg?etag=%2228da1-66bfa464%22&sourceContentType=image%2Fjpeg&ignoreAspectRatio&resize=219%2B279&extract=0%2B0%2B216%2B279&quality=85)
En duvhök som flög fel!
Tyvärr dog den efter några timmar av sina skador.
Foto: Raili Kostet

Prof. Dick Harrison föreläser.. om
bl.a. kväner, samer, karelare, m.fl.



Byggnadsverk igång i Muodos.. trakten.
sept -24 / Foto: R Kostet





En eloge till Gällivare kommun som 'restaurerat' gamla fina 'milstolpar' längs E10an och vägen österut mot Ullatti!







Tiden visar - vem du är.
.jpg?etag=%2236d16-66b5d23b%22&sourceContentType=image%2Fjpeg&ignoreAspectRatio&resize=416%2B312&extract=0%2B0%2B414%2B311&quality=85)

Kirstis blommor'







.jpg?etag=%22469dd-670e804e%22&sourceContentType=image%2Fjpeg&ignoreAspectRatio&resize=282%2B376&extract=0%2B0%2B273%2B376&quality=85)
Boken under arbete.. Klicka här
Man undrar bara..
Översättning
EU har 468 kolkraftverk och 27 under nybyggnad!
Turkiet har 56 och 93 under nybyggnad!
Sydafrika har 79 +24 under nybyggnad!
Indien har 589 + 446 under nybyggnad!
Filippinerna har 19 + 60 under nybyggnad!
Sydkorea har 58 +26 under nybyggnad!
Japan har 90 +45 under byggnation!
Kina har 2623 +1171 under nybyggnation!
Men.. i Finland ska dom stänga ¨Hanasaarens kolkraftverk' för att rädda miljön!!
Så jag menar.. hur tänker folk här?? Hjälp mig att förstå!!
Källa: vet inte.
-
Nu har Sveriges sista kolkraftverk stängts
By Tibor Blomhäll | 23 april, 2020

Vad.. är det för vits egentligen med att Sverige anstränger sig..!
Vem lever efter sin värdegrund?
6 oktober 2024
Det gör väl alla människor efter sin egen individuella värdegrund? Denna värdegrund kan också benämnas för 'samvetet', som verkar ha blivit en bristvara och istället omvandlats till vassa armbågar i dagens hektiska och sympatifattiga värld.
Socialdemokraternas Magdalena Andersson brukar börja med att poängtera S-partiets... Fortsätt läsa här..

Peter Springares kloka ord!
Örebropolisen som fick sparken när han beskrev en vanlig dag på jobbet! Det var då när kraftiga vänstervindar blåste över hela samhället och kampen mellan lögnen och sanningen gick varm.
Vad lär man sig av att lyssna på sin egen röst? Det viktiga är att lyssna på andra som inte tycker som du. Tryck här.


Dokument över överenskommelsen mellan social-demokraterna och muslimska rådet med bindande löften om antalet platser på olika poster.
Tidigare hade S avskilt den flerhundraåriga Svenska kyrkan från staten 1 januari år 2000.


Började läsa Aleksej Navalnyjs bok PATRIOT igårkväll. Jag började omvänt i slutet av boken, som jag ofta gör. De kapitlen som han skrev i det hemska fängelset.
En text som berörde mig starkt som en oskyldig utsätts för.

Foto: Nina Abenius, Uppsala Okt 2024

Bild från Google.


Vann budgivningen! ..och ökade min samling av olika märken och symboler. Grattis jag!



'Elä unelmaasi,
eläkä unelmoi elämääsi!'

En regnig bro över Torneälven
och gränsen mot Finland i Pello
'Lev dina drömmar,
låt livet inte förbli en dröm',
grovt översatt.
Se Gästboken'
'Bäckmannin pusero..
Bäckmans blus..
Dagens fråga apropå ett färskt fall. I så fall begås liknande brott dagligen:
Hur kan förtal som är sant vara
förtal och brottsligt?
Tää menee yli mun hilseen! :/


"Den sista bolen.." läste jag snabbt igenom på tre kvällar. Intressant och läsvänlig.
Här.. avslutar vi den riktiga höstmånaden september
och förpassar den till
ARKIVET

..för tusan!
Appropiera = tillägna sig, tillskansa sig, osv.
Korrelation = överensstämmelse
Narrativ = berättande, beskrivande
Komplex = sammansatt, komplicerad
Stigmatisera = utmärka, brännmärka
Diskurs = Samtal. dialog, konversation..
www.norrmix.nu

UKRAINA
TULLVERKET





Man undrar bara..
Översättning
EU har 468 kolkraftverk och 27 under nybyggnad!
Turkiet har 56 och 93 under nybyggnad!
Sydafrika har 79 +24 under nybyggnad!
Indien har 589 + 446 under nybyggnad!
Filippinerna har 19 + 60 under nybyggnad!
Sydkorea har 58 +26 under nybyggnad!
Japan har 90 +45 under byggnation!
Kina har 2623 +1171 under nybyggnation!
Men.. i Finland ska dom stänga ¨Hanasaarens kolkraftverk' för att rädda miljön!!
Så jag menar.. hur tänker folk här?? Hjälp mig att förstå!!
Källa: vet inte.
-
Nu har Sveriges sista kolkraftverk stängts
By Tibor Blomhäll | 23 april, 2020

Vad.. är det för vits med att Sverige anstränger sig..!

Som sagt; jag fick ett brev idag med posten! Spännande, och sedan fick jag ett gott skratt när jag hade öppnat det. Det var verkligen en glad överraskning, och dessutom mitt i prick, Madde. Jag skrattade högt med fingret instucket i kaffekoppens öra.
Förstår bara inte.. men självklart kan benämningen "regnbågskillen" också vara seriöst menat. Jag har väl alltid värnat om de människor som inte är precis.. som jag :/ Fast också i ärlighetens namn måste erkännas att vi 40-talister ibland har lite svårt att hänga med i ungdomens olika nycker. Det har väl alltid varit så.
Kanske har jag någongång uttryckt en önskan att 'myndighets- personer, poliser i tjänst, inte ska deltaga och knäböja med knuten näve i luften vid demonstrationer och liknande. Poliser från min tid uppträdde 'neutralt' och tjänstemannaaktigt i varje situation. Den synen av poliser är inbyggd i mig och säkert i många i min generation, tror jag. Jag stödjer självklart dem som inte är skapta.. exakt som jag :)) (kanske tur för dem )): ..om ni förstår vad jag menar! Värnar om varje människas rätt att få vara.. som han/hon är!
'Inatt..


Med krut och kvinnor
ska man umgås försiktigt med!
Danskt ordspråk


Se upp och
TÄNK FRITT
som katten


Nya

Sidan uppdaterad
24-08-2021
- KÖP BILLIGT BRA GREJER -
Om du är intresserad av..

Titta där...
SLÖSA PENGAR!
SPARA PENGAR!



Min första bil, liknande denna. Googlebild.